----- Diskusjonsforum -----
Norskproduserte totaktsmopeder og motorsykler :  Diskusjonsforum for Norsk Tempoklubb The fastest message board... ever.
Dette er et generelt diskusjonsforum for alle som er interessert i Tempo og andre norskproduserte totaktere. Alle kan postere og svare på innlegg. Dersom du registrerer deg kan du i tillegg redigere egne innlegg i ettertid. Trykk på logg inn for å registrere deg. Husk kjørereglene for forumet !  
Gå til side: 12Neste
Gjeldende side: 1 av 2
splitting corvette motor
Lagt inn av: asgeir94 ()
Dato: January 19, 2012 08:54AM

skall nå splitte min corvette motor. men fines det noen plass på nett som viser bilder og litt forklaring om splitting av motoren. trinn for trinn? vet d ligger rep.håndbok på klubben men fines det noe mere?

Re: splitting corvette motor
Lagt inn av: Emil1993 ()
Dato: January 19, 2012 10:08AM

det finnes deleliste den viser alle delene og slikt

Dato: January 19, 2012 10:32AM

hvor finner jeg det?

Lagt inn av: Sachs motor ()
Dato: January 19, 2012 10:32AM

Kb selger kopi av rep bøker. Men har du ikke gjort dette før så er det lett å gjøre mange feil. Å overhale en Sachs motor krever en del kunskap og spesial verktøy så jeg vil ikke anbefale å kaste seg ut i det. Det er mange ting som kan gå galt. Bommer man på shimmingen av veivlagerene så kan de gå veldig galt, feil montering av deler- feil montering av kick deler så får du ikke sammen motoren riktig. Jeg sier ikke dette for skremme eller å prøve å få jobben og tjene penger, for jeg overhaler kun for medlemer i vår lokale klubb og for Tempo eiere i område der jeg bor. Dette sier jeg bare fordi jeg har fått inn mange motorer til overhaling som har vært forsøkt overhalt av eier og i de tillfellene har jeg sett mye fælt. Foreksempel Ødelagte veiv tapper fordi veivlagerene har vært for hardt shimmet. Du må også skaffe deg litt forskjellige shims i forskjellige tykkelser det er veldig viktig. Jeg vet om flere som det har gått galt for som har ødelagt motoren og gått lei av hele Tempo prosjektet og kvittet seg med hele greia. Jeg sier ofte til folk som spør om de kan gjøre noe selv med motoren for å spare litt penger at de må gjerne dele motoren selv og rengjøre blokker-deksler og innmat 100 % selv, for dette mener jeg er veldig viktig, og jeg er også glad for å slippe å gjøre denne jobben. Men for guds skyld har du veldig lyst til å prøve å gjøre det selv så skjønner jeg det veldig godt for jeg syntes selv det er drit gøy å overhale disse motorene, jeg var jo selv en gang en fersking når det gjelder disse motorene men jeg rørte ikke en skrue før jeg hadde fått kjøpt inn motorbøker-reperasjonsbøker og det nødvendige orginale vektøyet som jeg også kan nevne er et mareritt å få tak på, jeg snakket med en tysker som sa at det ikke ble solgt så mye av dette verktyet for det var veldig dyrt. Lykke til smoking smiley

Oppdatert 1 gang(er). Siste gang oppdatert 01/19/2012 10:42AM av Sachs motor.

Lagt inn av: Christian ()
Dato: January 19, 2012 01:45PM

Sachs motor Skrev:
-------------------------------------------------------
> Kb selger kopi av rep bøker.

Og Stenbakken, Moto-Sør og jeg.

Christian.

www.veteranmopeden.mystore.no

Lagt inn av: sol59 ()
Dato: January 19, 2012 06:50PM

er du litt mekanisk annlagt så får du te det.bruk reprasjon handboka til sachs 4gir så står det alt der.ta deg god tid og eventuelt legg delen i rekkefølge.vi som holder på med slike moterer har det tross alt vært første gang til oss å.husk at dette er ikke japansk fin mekanikk men en enkel sachs motor som tåle det utrulige.lykke til

Dato: January 19, 2012 08:38PM

Christian Skrev:
> Sachs motor Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kb selger kopi av rep bøker.
>
> Og Stenbakken, Moto-Sør og jeg.
>
> Christian.

Ok det viste jeg ikke. Da blir det kanskje rimeligere også smoking smiley

Lagt inn av: OLA ()
Dato: January 19, 2012 09:41PM

Det ligger film av demontering på youtube faktisk

Dato: January 20, 2012 07:38AM

link?

Lagt inn av: hansi ()
Dato: January 20, 2012 06:01PM

Skriv inn:How to do:klyva en sachs motor.

Oppdatert 1 gang(er). Siste gang oppdatert 01/20/2012 06:02PM av hansi.

Lagt inn av: Malmer ()
Dato: January 20, 2012 06:43PM

Denne videoen beskriver ikke hvordan du bytter lager, shimmer osv.

Filmen gir en del nyttige tips, men der brukes også verktøy og metoder som ikke er å anbefale.

Selv om dette er en annen motor enn de vi har i Norge kan det være verdt å se den dersom du er helt nybegynner.

Lagt inn av: arnera ()
Dato: January 20, 2012 09:49PM

Filmen viser kun HVORDAN ØDELEGGE EN MOTOR! Gutten anner ikke hva han driver med. Vel han gjorde fem ting rett: ut med motoren av syklen, ja og så fikk han da skrudd av side deksla samt forgasser og sylinder. Resten var kun klamp hoggeri av verste sort!

Og shimmsing ?? dette hadde da gutten gjort mange ganger før. Ikke rart at veiva ikke ville tørne rundt uten kraft, og atpå til hørte en tydelig skraping fra denne! Det er vel ikke så mye mer og si om denne filmen, regner med at han også måtte ha nytt clutch lager, da dette blir ødelagt når en slår på disse. Clutch korga vrei seg nok litt den med. Og bruke veivråden som holder, jo da i bakvent land der går allting ann! Som sakt klamphoggeri!
Skal dere gjøre slikt, følg repboka og bruk ordenlig verktøy. for jeg regner med at dere skal overhale og reparere motoren ikke ødelegge den.

Oppdatert 2 gang(er). Siste gang oppdatert 01/20/2012 10:07PM av arnera.

Dato: January 20, 2012 10:11PM

Skulle likt å sett hvordan den karen tok ut ytterringen til veivlageret winking smiley

Dato: January 20, 2012 10:20PM

Jeg har nå sett del: 1-2-3 av: How to do:klyva en sachs motor.
Og er ikke imponert. Måten han løsnet mutterene på hver side av veiven og kjededrevs mutteren på med å låse veivstanga fast. Da risikerer man å måtte rette veiven etterpå. Syntes også han var litt brutal innimellom spesielt når han skulle rette ut skivene som låser mutterene til veivdrevet og clutchkurva. Men jeg syntes måten han fjernet clutchen på var jo oppfinnsomt med å bruke et kjede drev. Han slet litt med å huske hvilken vei links er. he he. Ja Ja han er jo ung. Bra han nevnet at det var kjæresten som filmet, kanskje det var derfor han hadde det så travelt. He he Var jo litt artig å se på da. Og den 2 gira motoren var jo pen før han "klyva" den. He he

Dato: January 20, 2012 10:27PM

Malmer Skrev:
> Skulle likt å sett hvordan den karen tok ut
> ytterringen til veivlageret winking smiley

Ja Malmer og hvordan han tok av lager ringene på veiven tør jeg ikke tenke på en gang...UFFF

Dato: January 20, 2012 10:30PM

Det lurer jeg også påsmiling smiley Så jeg venter spent på neste film klipp fra den guttenwinking smiley

Dato: January 20, 2012 11:01PM

Ja da håper jeg også at vi få om tjeien er snygg. he he Kanskje vi får se når han borrar cyllen up til 41mm kolv med drill ( bare et dårlig forsøk på svenska ) he he

Lagt inn av: Emil1993 ()
Dato: January 20, 2012 11:13PM

han gjorde noe feil da han tok ut kryssbolten til stempelet han brukte en dor som han slo med. Jeg ville brukt rett verktøy eller til nød laget en dor i nylon i rett str. for å ikke skade noe når man slår

Dato: January 20, 2012 11:13PM

Men jeg mener ikke å snakke dritt om Svenskene for jeg har nylig blitt medlem på Tradera og de jeg har handlet med til nå har vært helt topp. Jeg har også klart å overtale et par Svensker som kun ville sende innen Sverige til å inkludere Norge. Og det er jo topp for det dukker jo opp noe snadder der innimellom.

Dato: January 20, 2012 11:19PM

Legg merke til at disse filmene er 3 år gamle så gutten har vel billappen og hamrer løs på en gammel Volvo nå.

Sverige er jo Sachs-land nr. 1 (etter Tyskland selvsagt...)

Mange flinke folk, og mye bra (og billige) deler.

Dato: January 20, 2012 11:27PM

Jo da Tradera har jeg vært medlem av i noen år nå. Og pr i dag sender de fleste over til oss. Bare og jatte litt med de så sender de. Enkleste er og sende pengene i en konvolutt over. Har ikke vært borti noen enda som ikke sender varene, en har betalt for på auksjonene. Så sånn sett er de OK.

Dato: January 20, 2012 11:30PM

Ja,, og har han tjeien forsatt så hamrer han vel litt i baksete også. He he det får man til å tenke litt.. Ja ja vi har jo vært ung en gang vi også.....ufff

Dato: January 20, 2012 11:49PM

arnera Skrev:
> Jo da Tradera har jeg vært medlem av i noen år nå.
> Og pr i dag sender de fleste over til oss. Bare og
> jatte litt med de så sender de. Enkleste er og
> sende pengene i en konvolutt over. Har ikke vært
> borti noen enda som ikke sender varene, en har
> betalt for på auksjonene. Så sånn sett er de OK.

Jøye meg sender du betaling i konvolutt ? jeg betaler helst med paypal eller overfører med iban og bic swift kode da har jeg en kvitering og fordelen med paypal er jo at da er varen forsikret, det har vært nyttig 2 -3 ganger på ebay i Tyskland og Hellas og i de tilfellene hadde jeg betalt med paypal og da fikk jeg alle pengene i retur. Men jeg skal ikke klage for jeg har mange kjøp på ebay så litt må man kanskje regne med.

Dato: January 20, 2012 11:52PM

Ja har han tatt videre utdannelse, så humper han nok rundt i en gammal volvo med ekstra tunkelyder i helgenecool smiley

Dato: January 20, 2012 11:57PM

Emil1993 Skrev:
> han gjorde noe feil da han tok ut kryssbolten til
> stempelet han brukte en dor som han slo med. Jeg
> ville brukt rett verktøy eller til nød laget en
> dor i nylon i rett str. for å ikke skade noe når
> man slår

De selger kryssbolt utdrivere Emil som skal brukes til dette. Mulig de har i Sverige? Men Tyskerne har forsatt disse tror jeg i handel.
Du kan skade både stempel og råde ved og slå. Anbefales ikke. Jeg ser ikke bortifra at muligens Christan KB eller motor sør kan skaffe disse?

Dato: January 21, 2012 12:23AM

Enig, om jeg ikke kan trykke den ut med fingeren så bruker jeg den orginale utdriveren. De dukker opp på ebay av og til. men det er vel bare å spørre,,, Har du den Christian ???

Dato: January 21, 2012 12:30AM

Nei,, han har vel tatt kvelden, det er jo fredagen. He he. Han ser det vel i morgen. smoking smiley

Dato: January 21, 2012 10:30AM

Ligger på Tradera til enhver tid. Jeg kjøpte min der.

Handler med Brattis, Alex19, faroson og Simtus m.fl. på Tradera.

Gode varer, aldri problemer.

Betaler alltid via bank med IBAN/BIC.

Legg merke til at svenskene produserer mye verktøy og repro til Sachs.

Jeg kan legge ut noe priseksempler hvis jeg får lov.

Lagt inn av: Christian ()
Dato: January 21, 2012 03:50PM

Nei, har ikke den. Skal jammen se om jeg finner en til vettug pris.

Christian

www.veteranmopeden.mystore.no

Oppdatert 1 gang(er). Siste gang oppdatert 01/21/2012 03:50PM av Christian.

Lagt inn av: Norsjø ()
Dato: January 21, 2012 06:07PM

Jeg kjøpte kryssboltutdriver av Simtus på Tradera, funker kanonbra

Gå til side: 12Neste
Gjeldende side: 1 av 2

Beklager, bare registrerte brukere kan opprette innlegg i dette forumet.
This forum powered by Phorum.