----- Teknisk forum -----
Arkivert diskusjonsforum :  Teknisk forum for Norsk Tempoklubb The fastest message board... ever.
Dette er det gamle forumet som nå er stengt. Det er ikke mulig å postere her, men vi har valgt å beholde det siden det er mye nyttig informasjon her. Bruk søkefunksjonen for å finne informasjon.  
Maraton moped
Lagt inn av: opaa ()
Dato: okt. 30, 2010 16:04

Er det noen der ute som har noen suplerende opplysninger utover det som jeg allerede kjenner til.

Maraton mopeden er et kjøretøy som faller i dynene på grunn av rene, elegante linjer og et smakfullt utseende forøvrig. Maraton er forsynt med 2 eller 3 girs JLO Piano motor, og kjedeoverføringen er innkapslet. Legg merke til den innebyggede lyskasteren med speedometer. Av øvrig utstyr nevner vi svingsadel, teleskopgaffel, avtakbart bakgaffelstykke, verktøykassen i motordekslet og et bagasjebrett med en ny og noe uvanlig konstruksjon. Hilsen Ole-Petter

Vedlegg: IMG_1327.JPG (1.21 MB)   IMG_1328.JPG (548.6 KB)   IMG_1329.JPG (990 KB)  
Re: Maraton moped
Lagt inn av: D.Johnsen ()
Dato: okt. 30, 2010 18:02

Maraton ble montert og solgt med NSU Quickly motor i Norge i 1957. Den kom fra Monark fabrikken i Sverige ,men ble montert i Norge. Det fantes flere typer sier reklamen.Det skulle ikke forundre meg om en av typene hadde Ilo motor engang også.Det var Autorek som var hovedforhandler her i Norge.Jeg regner den som litt norsk, dels pg navnet,men jeg har sparsomt med opplysninger om den.

Samme moped ble som i Sverige solgt under navnet Monarpeden her i landet også,men da med din Ilo motor. Det var da S.L. Monsen som var eneimportør og solgte kun angros.
Navnet Maraton er ikke nevnt i bøkene om svenske mopeder av Lars Golbe, derfor tror jeg Maraton var et norsk navn og da helst med Nsu motor. Hvorfor din har Ilo motor kan man spekulere på. Det jeg skriver gjelder forholdene i 1957, om det ble montert andre motorer på Maraton senere vet jeg ikke. Men denne typen moped laget Monark fabrikken frem til 1960.

To av Termopedene er jo også av denne typen.Da med Ilo motor men også med Victoria motor.
Det står om Maraton og monarpeden i bladet Teknikk og hobby nr. 2 fra 1957.

D. Johnsen

Lagt inn av: arnera ()
Dato: okt. 31, 2010 11:57

Lagt inn av: 978/Ulf ()
Dato: nov. 01, 2010 04:50

har enda ikke sett maraton med nsu motor men ijlo og vicky hhuskes godt og det
skal ikke glemmes at den hadde tvilling i sverige som het crescent og at denogsaa
ble markedsfoert som termoped og ogsaa er del av norsk moppehistoriegrinning smiley

i forbifarten den het monarkmaraton og vedlagte og for aa snakke maraton etc monsrk og crscent slo seg sammen til det som ble,
monark crescent ab mcb som det ble hetende i 1960 derfor disse tvillingerog
oppe i det hele for aa gjoere detvanskelig var mymans n.v

Oppdatert 4 gang(er). Siste gang oppdatert 04/11/2010 03:55 av 978/Ulf.

Vedlegg: 61marathon.jpg (80.4 KB)   1960monark.jpg (97.8 KB)   MARATON.jpg (31.1 KB)  
Dato: nov. 01, 2010 07:04

Det finnes flere reklamer og bilder med Maraton med Nsu motor.Det var forøvrig nok en svensk moped som het Maraton....men den var tidligere og var nærmest en knallert med en helt annen ramme.For å gjøre dette totalt forvirrende så hadde den en JB motor.
Dette er såpass inviklett at man faktisk må gå fra år til år for å kunne fastslå hvilken moped som het hva ...og hvilken motor de hadde..Hvem som tilenhver tid tilvirket hva osv.
Autorek monterte ihvertfall Maraton i 1957 da med NSU motor. Den karakteriserer jeg som norsk inntil man kan fremvise en tilsvarende moped med Nsu motor produsert i Sverige.Svenske motorer fikk jo gjerne andre motorer siden de svenske utgavene hadde mindre effekt. Ramma og deler forøvrig kommer fra Monark og ble levert til flere mopeder.Monark var en stor fabrikk med stor produksjonskapasitet.Cresent sammenslåingen kom vel rundt 1960 som du skriver og har intet med Maraton å gjøre.

D.J

Lagt inn av: 978/Ulf ()
Dato: nov. 01, 2010 09:09

HEI D.J TAKKER FOR KORREKSJONER MEN CYKELFABRIKEN MONARK LEVERTE MASSER AV
RAMMER TIL ANDRE SVENSKER SOM APOLLO NYMANS ETC SAA LIKHETE ER DER J.B MOTOR
HAR JEG BARE SSETT ENGANG SKAL FORSOEKE FINNE BILDETgrinning smileygrinning smileyangry smiley

Oppdatert 1 gang(er). Siste gang oppdatert 03/11/2010 06:52 av 978/Ulf.

Vedlegg: MARATON.jpg (31.1 KB)  
Dato: nov. 01, 2010 14:08

Tja...hvem som leverte hva og til hvem i Sverige har jeg ikke greie på.Så det kan jo godt være at man hadde sammarbeide eller kjøpte rammer av hverandre før de slo seg sammen.
Bilder er alltid av interessesmiling smiley

D.Johnsen

Lagt inn av: to2 ()
Dato: juli 15, 2011 08:29

Hva med Maraton motorsykkel? Jeg har sett en med JLO 125cc motor og lurer på om dette også noe som ble lagd for det norske marked evnt. montert her i landet? Har noen kjennskap til dette ?

Beklager, du har ikke tillatelsetil å legge inn / svare i dette forumet.
This forum powered by Phorum.