----- Diskusjonsforum -----
Norskproduserte totaktsmopeder og motorsykler :  Diskusjonsforum for Norsk Tempoklubb The fastest message board... ever.
Dette er et generelt diskusjonsforum for alle som er interessert i Tempo og andre norskproduserte totaktere. Alle kan postere og svare på innlegg. Dersom du registrerer deg kan du i tillegg redigere egne innlegg i ettertid. Trykk på logg inn for å registrere deg. Husk kjørereglene for forumet !  
tempo corvette olje blanding og oljetank
Lagt inn av: Glenn thomas ()
Dato: July 12, 2010 04:20PM

har kjøpt en tempo corvette 88mod tror jeg er ikke helt sikker. lurer bare på sån ca hvor mye olje jeg skal blande med bensina siden man må blande selv.. har ikke lyst til og gjøre det uten og vite hvor mye. den er kjempe fin og har nesten ikke gått no.. også lurte jeg på hvor man fyller på olje på motorensmiling smiley stått i låven i 25år så er vell på tide med ny olje smiling smiley

Re: tempo corvette olje blanding og oljetank
Lagt inn av: ove.h ()
Dato: July 12, 2010 06:14PM

4% oljeblanding i bensinen.det blir 2 dl på 5 liter bensin.
du må/bør demontere hele motordekslet på høyre siden for å få ut gammel olje.skal være 2 dl motorolje totalt.fyll ny olje i det lille S-dekslet og velt peden helt over på siden.
du bør/må rense tanken og forgasseren med frisk bensin,ny plugg og skifte pakningene på oljedekslene.

NB. ikke forsøk å starte den før dette er gjort.snakker bittert av erfaring

glatulerer med super moped og ønsker deg lykke til

Oppdatert 1 gang(er). Siste gang oppdatert 07/12/2010 06:16PM av ove.h.

Dato: July 12, 2010 06:42PM

hvordan skal jeg rense tanken og forgasseren da? må helle på ny bensin eller må jeg ta det av og bruke noe slags middel? og hvordan olje skal jeg bruke? har lyst til og vite hvordan jeg skal gjøre dette siden har ikke lyst til og ødelegge noe tongue sticking out smiley

Dato: July 12, 2010 06:48PM

det er ikke no motordeksel det er den her jeg har : [tinypic.com]

Lagt inn av: reven ()
Dato: July 12, 2010 07:22PM

Tror Ove her mener motordekslet på andre siden, dvs. clutchsiden. Nå er ikke Corvette mitt felt, men motordeksel har den åkke som.. ellers ville oljen hatt problemer med å holde seg inne i motoren under kjøring. Hvis du skal åpne motordekslet kan det lønne seg å kjøpe et pakningssett på KB på forhånd. Er en grei ting uansett om man har skrudd før eller ei.

Forgasseren derimot, kan jeg nok anbefale å la sitte på i første omgang. En full demontering er nok ikke å anbefale dersom du ikke har skrudd på en stund. Men en rens er nødvendig. Åpne flottørlokk, lokk til forgasserstempel og sprederen(dyse) samt luftfilter. Filteret vaskes i bensin og settes inn med olje. Blås ren forgasseren med trykkluft og vask i bensin. sjekk setet til flottøren (et lite høl nedi flottørkammeret) evt. dra forsiktig rundt(med fingrene) et lite bor oppi der(1,5 mm ca.) for å få ut grums. Rens evt bensintank (veiledning i tidl. tråder her på forum) blås igjennom slanger, kran og bensinfiltre og skyll med bensin.
pass på pakninger! Monter forgasser, slanger osv.

Hvis det allerede er litt olje som flyter i girkassa kan du evt. prøve å starte sykkelen nå, slik at den blir varm og renner lettere ut.

Hvis dette høres vanskelig ut, meld deg inn i klubben og last ned håndbøker her - ække så dyrt.

Lykke til! Er som sagt ikke ekspert på vette men forgasseren må du ihvertfall rense hvis den har stått lenge....

Dato: July 12, 2010 07:29PM

Er også en tråd om olje gående her, les den! Bruk 80/GL1 på girkassa og totakts mineralsk på tanken blandet slik Ove nevnte. Skal ikke vri denne tråden over på hva slags olje du skal ha på tanken, da blir det hett her... men girkassa må ha den tjukke fine olja uten tilsettinger, dathumbs up. Så kan du bare glede deg til tenninga evt. begynner å kødde, vi hjelper deg da au!

Lagt inn av: tja ()
Dato: July 12, 2010 10:42PM

Hvis du ikke har nye pakningerkan du gjøre dette: Under motoren er det to plugger. Skru ut begge to og la oljen renne av. Sett de på plass og fyll på en eller annen tynn mineralsk motorolje. Tøm så den av igjen, det tar med en del gammelt graps. Sett i pluggene på nytt og fyll på skikkelig olje.
Tanken renser du enkelt med å plukke den av, tøm på litt bensin, rist godt og tøm av. Hvis den ikke er opprustet holder det.
Forgasseren bør du la stå på plass hvis du ikke har peiling på gir justering.... (Bare gjør som reven foreslo)

God tur
P.S hvis en 88 model har stått på låven i 25 år kan den ikke ha gått stort, må vel være skyldig kilometersmileys with beer

Dato: July 13, 2010 10:23AM

den har gått 30000. men morfaren min. han som eide den har starta den regelmessig og kjørt litt med den da så har ikke stått bom stille i 20år

Dato: July 13, 2010 11:15AM

men, bare lurte, har lyst til og bytte til comet motor jeg. bytte eksos, sylinder, stempel og forgasser. bare lurte på om det er noe jeg kan klare selv, er ikke mester i skru men kan litt, men når jeg bytter må jeg kjøre den inn da? og må jeg justere forgassern selv? tenkt og kjøpe fra kjell berg. og noen som vet hvor fort den går da og hvor mange HK jeg får?

Lagt inn av: benga ()
Dato: July 13, 2010 11:25AM

Kjør orginalt du og ikke ødelegg den med trimming i lange baner, forstår ikke hvorfor så mange på død og liv må drive med dette. Det er jo en moped da og de skal vel ikke gå 100 km/t, holder ikke det så ta førerkort og kjøp mc. Men jeg har sagt det før, du får gjøre hva du vil med mopeden din, det er opp til deg. Når det gjelder 2 taks olje bruker jeg for egen del syntetisk 2 taksolje for da slipper jeg alt sølet i potte og eksosport i sylinder, trenger aldri å renske eksospotta med syntetisk.

Dato: July 13, 2010 11:34AM

har ikke lyst til det selv men har hørt at den ikke går bedre en 20km/t i oppoverbakke. + at jeg veier 100kg

Lagt inn av: benga ()
Dato: July 13, 2010 12:46PM

Går den så dårlig oppover bør du se på ting som tenning/stift, forgasser og muligens stempel/fjærer og eksospotta kan jo være tett av dritt.

Dato: July 13, 2010 05:36PM

Ja Pokker, glemte å minne på potta! Det er jo juvelen i original-effekt-økning-segmentet! Napp av lyddemperinnsatsen, den kan du helst varme opp med blåselampe el. lignende. Pleier å fyre godt i peisen og legge innsatsen i gløra til´n gløder sjæl. Forsiktig, skjørt materiale. Når den er avkjølt er det bare å børste av det hvite med en liten stålbørste eller noe annent. Selve potta og eksosrøret settes i diesel over natta. Husk å tette godt med kork eller et eller annet i den tynne enden f. eks. Drar den ikke godt da, se på tenning/ stempelslitasje etc.

Dato: July 14, 2010 06:50AM

lyddemperinsattsen, er det den tynne røret som er inni eksospotta? hvordan får jeg den ut?

Dato: July 14, 2010 09:04AM

Etter å ha skrudd av bakstykket (som du tydligvis har gjort) skal det bare være å trekke den rett ut. Mulig den sitter godt. Hvis skiten i potta er størknet og tørr kan det tenkes at du må kakke litt på potta (forsiktig, bruk evt gummihammer) eller helle over litt diesel. Kan være litt tricky å få den ut men bruk heller tålamot enn å ødelegge innsatsen eye rolling smiley

Dato: July 14, 2010 10:26AM

har bestillt ny lyddemper fra kjell berg. så jeg tar bare og renser den delen som sitter fra lyddempern til motoren så får jeg helt ny lyddemper

Dato: July 14, 2010 03:32PM

Kjell Berg har stort sett veldig fine deler - men ta vare på originaldelene hvis de er hele. Du kan fort oppleve at ting ikke passer helt eller fungerer dårligere enn originaldelene. Etterhvert som en sykkel blir mer og mer 'veivant' ser man fort at originaldelene fungerer best. Viktigere med bra funksjon enn at delene er blanke og nye! Men såklart - hvis de gamle delene er så slitt at de er ubrukelige - så er KB en super sjappe å handle fra.

Dato: July 15, 2010 01:08AM

ja, men skal rense det eksosrøret siden den gidder jeg ikke kjøpe ny, men jeg får den ikke av smiling smiley er en rund mutter eller hva det nå er rundt hele røret der hvor den er festa. naboen sa den var brent fast så han sa det er ikke noe vits og begynne og ta den av.

Lagt inn av: Jan Ivar Stølan ()
Dato: July 15, 2010 03:03PM

Gode råd er vel og bra, men måten du stiller spørsmål på sier meg at det du trenger aller mest er ei reparasjonshåndbok. De koster ikke all verden, og er å få kjøpt hos bl.a. Kjell Berg eller Moped & Veteran i Trondheim. Lykke til, det er en fin moped du har, ikke ødelegg den med manglende kunnskap smiling smiley

Lagt inn av: Christian ()
Dato: July 15, 2010 08:11PM

Finnes mange som selger deler til mopeden din, også billigere enn KB, sjekk [www.tempoklubben.com] der står det mange, også jeg.

Christian.

Dato: July 15, 2010 10:23PM

setter pris på alle svarene. den betyr veldig mye for meg siden den har gått i familien, har fått veldig mange gode svar her, har ikke lyst til og ødelegge mopeden. men på KB er det den som heter "REP.HÅNDBOK CORV." som er til tempo corvette 380? hvis det ikke er den hva heter den?

Lagt inn av: RK ()
Dato: July 15, 2010 10:36PM

Noen ganger er den muttern enklere å løsne når motoren er varm hvis det skal gjøres skikkelig må det brukes spesial nøkkel men pass på kvaliteten på nøkkel repro er noe dritt. Hvis muttera ikke er veldig strøken bruker jeg buttdor på ca 10mm å hammer å dunker forsiktig....!! max 1\2 milimeter motsatt rettnig av å løse den dette pleier å være efektivt pass på så du ikke sprekker sylindern.

Lagt inn av: RK ()
Dato: July 15, 2010 10:39PM

Ja rep bok corvette er det

Dato: July 22, 2010 10:23AM

på S deksele, er det girolje eller vanlig motorolje som skal dit?

Lagt inn av: arnera ()
Dato: July 22, 2010 11:04AM

Girolje..

Dato: July 22, 2010 11:23AM

Motorolja, eller smøreolje om du vil, blandes i bensina!

Dato: July 22, 2010 12:42PM

så det skal ikke motorolje der?

Dato: July 22, 2010 12:43PM

skal det girolje der da? hvilken gir olje da?

Dato: July 22, 2010 03:57PM

Som flere har nevnt (inkl. meg i innlegg nr. 5 i denne tråd) bruk f.eks statoil´s gearway GL1 80W-90 ! 2 dlsom du fyller gjennom S dekslet hvis motoren er helt tom.

Beklager, bare registrerte brukere kan opprette innlegg i dette forumet.
This forum powered by Phorum.